British Regulators Discover Russian Channel RT for Violation of Fairness Rules Over Ukrainian War


The Russian television channel RT has violated the rules of equity 29 times in the four days following the invasion of Ukraine, the British broadcast regulator has discovered.

Ofcom investigated RT breaking news and documentary broadcasts from February 27th to March 2nd and found that RT coverage “could not maintain fairness regarding conflicts in the Donbus region of Ukraine.” ..

Ofcom considers the violations “serious and repetitive” and “is trying to consider them in order to impose statutory sanctions.”

Regulators say that broadcasters must comply with broadcasting laws when dealing with “major issues such as wars and conflict areas,” including “focusing on a wide range of important views.” Said.


RT is no longer broadcast in the UK. Ofcom revoked RT’s broadcast license on March 18, citing a new Russian law that “virtually criminalizes independent journalism that deviates from the Russian state’s own news narrative.” This prevented RT from complying with the legitimate fairness rules of the UK broadcast code. ..

British Culture Secretary Nadine Dorries said at the time that the channel’s “lie and publicity” “had no place on our screen.”

On March 31, the British government accused many Russian media organizations and “advertisers” of spreading “lie and deception” about the war in Ukraine, including the Kremlin-backed TV-Novosti and RT, which manage the RT. Sanctioned by Managing Director Alexei Nikolov.

The Ministry of Foreign Affairs said the sanctions “guarantee that RT cannot find its way on British television, and companies and individuals operating in the UK trade with Russian national propaganda vehicle RT and Sputnik, and their key figures. It will prevent that. ” “


Russia also imposes restrictions on the British press. Immediately after the outbreak of the war, Russian Foreign Ministry spokeswoman Maria Zakharova accused the BBC of “playing a decisive role in compromising Russia’s stability and security.”

In early March, BBC World News announced that it had been discontinued in Russia.

Last month, dozens of British journalists and media organizations were sanctioned by Russia for what the Kremlin called “the deliberate dissemination of false unilateral information.”

The list of 29 included BBC Secretary Tim Davie, London Times Editor John Witerov, Guardian Editor-in-Chief Catherine Weiner, Daily Telegraph Editor-in-Chief Chris Evans, and BBC President Richard Sharp. , And an independent Christian Broughton Managing Director.

PA Media contributed to this report.

Alexander Chan