UK says Russian channel RT is a Kremlin disinformation tool


London — UK accuses Russia’s news channel RT as a tool for Kremlin’s disinformation campaign on Wednesday, and UK to take action as needed after Russia recognizes two rebel areas in eastern Ukraine Requested to the media regulators of Ukraine.

Russian officials say RT is a way to compete with the dominance of US and UK-based global media companies that Moscow states will provide a partial view of the world.

Critics say RT, which broadcasts news in English, Arabic, Spanish and German, is the publicity department of the Russian state and aims to undermine confidence in Western institutions.

Culture Secretary Nadine Dorries said in a letter to state media regulator Ofcom that RT may be trying to disseminate “harmful disinformation” about the crisis in Russia and Ukraine. Stated.

“We call on you to ensure that your actions are timely and transparent to reassure the British people, while respecting Ofcom’s regulatory independence,” Reuters said in a letter.

Prime Minister Boris Johnson said in Congress that he was asked if Ofcom would request a review of the RT license and believed that Dolly had asked regulators to review the issue.

A Johnson spokesman later asked if the government was considering banning the channel and tried to clarify the Prime Minister’s remarks. “All cultural secretaries are asking Ofcom to take appropriate action if there is an attempt to use Russia Today to disseminate disinformation,” he said.

The conservative Prime Minister also said regulators should make their own decisions.

“We live in a country that believes in free speech,” Johnson told Congress. “And I think it’s important to leave it up to Ofcom, not politicians, to decide which media organizations to ban. That’s the Russian way.”

RT said British politicians seemed to be trying to interfere with the work of regulators, undermining their independence.

“The British Minister of Culture is clearly directly interfering with institutions that are touted as being completely free from political pressure and influence,” RT Deputy Editor-in-Chief Anna Berkina told Reuters. rice field.

Belkina said Ofcom had not found any violations of the broadcast code by RT in the last four years, despite political pressure.

Ofcom did not comment on RT, but said it would prioritize complaints about broadcast news coverage of Russia and Ukraine.

“Recognizing the serious nature of the crisis in Ukraine, we continue to scrutinize the situation and have already increased oversight of coverage of these events by British broadcasters,” to Dolly’s letter. I mentioned in the reply.

“It would be unacceptable for our licensees to broadcast a one-sided promotion.”

By Muvija M and William James

Reuters

follow

Posted on